Τον σενάριο στηρίζεται στις γνωστικές θεωρίες και συγκεκριμένα στον εποικοδομισμό του Piaget καθώς καλείται ο μαθητής να διερευνήσει το θέμα ώστε να οικοδομήσει τη νέα γνώση αυτενεργώντας. Εφαρμόζεται επίσης η ανακαλυπτική μέθοδος καθώς πρέπει να αλληλεπιδράσει με το εκπαιδευτικό υλικό προκειμένου να προσεγγίσει το θέμα. Επίσης, στηρίζεται και στις κοινωνιοπολιτισμικές θεωρήσεις του Vygotsky (Vygotsky, 1978) για τη μάθηση σύμφωνα με τις οποίες ο μαθητής δημιουργεί ένα σύνολο γνώσεων με τη βοήθεια του περιβάλλοντος σε αλληλεπίδραση με τους άλλους συμμαθητές του και όχι μόνος του. Ωστόσο χρησιμοποιούνται και κλειστού τύπου λογισμικά που στηρίζονται στη θεωρία του συμπεριφορισμού.
Ως στρατηγική διδασκαλίας εφαρμόζεται η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας. Τα παιδιά ερευνούν, παρατηρούν, καταγράφουν, συζητούν, αναλύουν, διατυπώνουν απορίες, επιλύουν προβλήματα (problem solving). Προάγεται έτσι η συνεργατικότητα, ο αναστοχασμός, η ενεργός συμμετοχή, η προσωπική υπευθυνότητα και ο πλουραλισμός στην επίλυση των προβλημάτων με πρωτοβουλία και αυτενέργεια των ίδιων των μαθητών. «Η προσοχή και η επίλυση ενός προβλήματος από κοινού, είναι απαραίτητη για τη δημιουργία γνωστικής, κοινωνικής και συναισθηματικής αλληλεπίδρασης» (Hausfather, 1996).
Σε όλα αυτά συνδράμει σημαντικά η χρήση των Τ.Π.Ε.. Παρέχουν ένα δυναμικό περιβάλλον άντλησης, επεξεργασίας και παρουσίασης των πληροφοριών και προσφέρουν στο μαθητή τη δυνατότητα να εργαστεί σε ένα περιβάλλον διερεύνησης και ανακάλυψης της γνώσης «με τρόπο ευχάριστο και αλληλεπιδραστικό, πράγμα που είναι δύσκολο ή δεν επιτυγχάνεται με το συμβατικό τρόπο μιας παραδοσιακής διδασκαλίας» (Ράπτης και Ράπτη, 2004). Σε αυτό το πλαίσιο ο εκπαιδευτικός εμπλέκεται λιγότερο σε σύγκριση με την απευθείας διδασκαλία. Κυρίως εμπλέκεται με προτυποποίηση, καθοδήγηση, διευκόλυνση της εργασίας των μαθητών. Φροντίζει για τη δημιουργία και τη διατήρηση συνθηκών στις οποίες τα παιδιά μπορούν να κατανοήσουν τις πληροφορίες, να επιλέξουν το κατάλληλο υλικό και να δημιουργήσουν με αυτό και να αναπτύξουν τις ιδέες τους. Αξιολογεί τις εργασίες και την εφαρμογή του σεναρίου.
Το παρόν σενάριο παρουσιάζεται στις παρακάτω φάσεις:
α) ψυχολογικής και γνωστικής προετοιμασίας,
β) διδασκαλίας του γνωστικού αντικειμένου μέσω διερεύνησης και ανακάλυψης,
γ) μεταγνωστικού επιπέδου,
δ) αξιολόγησης του γνωστικού αντικειμένου.
Επίσης το σενάριο είναι δομημένο σύμφωνα με τη μεθοδολογία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σύμφωνα με την οποία το θέμα προσεγγίζεται βιωματικά με διερεύνηση και ανακάλυψη σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο.
Οι δραστηριότητες που το αποτελούν ανά διδακτική ώρα είναι οι εξής:
1η διδακτική ώρα (Φ.Ε. 1)
Εντοπισμός των ειδών φυτών που χρησιμοποιούνται στην περιοχή τους για αγροτικές καλλιέργειες, των καλλωπιστικών φυτών, των δασικών φυτών και των αγροτικών ζώων.
Συζήτηση με τους μεγαλύτερους για τα είδη και τις παραδοσιακές πρακτικές εκμετάλλευσης του παρελθόντος.
Εμπλουτισμός των πληροφοριών από άλλες πολιτισμικές ομάδες καταγωγής των μαθητών.
Συγκέντρωση πληροφοριών για τα οικονομικά οφέλη που προέρχονται από αυτούς τους οργανισμούς.
Οργάνωση και συζήτηση του υλικού στην τάξη.
2η διδακτική ώρα (Φ.Ε. 2)
Βιντεοσκόπηση σκηνών από ανθρώπινες δραστηριότητες που σχετίζονται με τη χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής των μαθητών.
Οι μαθητές θα πάρουν συνεντεύξεις από ανθρώπους που δραστηριοποιούνται σε σχέση με αυτά (π.χ. μελισσοκόμο).
Με το υλικό αυτό θα δημιουργήσουν βίντεο.
3η διδακτική ώρα (Φ.Ε. 3)
Επίσκεψη σε ένα δάσος, αστικό, περιαστικό ή μακριά από την πόλη, ένα ποτάμι ή μια λίμνη, ένα θαμνότοπο ή μια περιοχή με αστικούς κήπους και καταγραφή των λειτουργικών σχέσεων των οργανισμών και των ανθρώπινων δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται εκεί (θετικές και αρνητικές).
Οργάνωση και συζήτηση του υλικού στην τάξη
4η διδακτική ώρα(Φ.Ε. 4)
Παιχνίδι αναπαράστασης των σχέσεων των οργανισμών με τη μορφή τροφικών αλυσίδων σε ένα δάσος, ένα ποτάμι ή μια λίμνη, ένα θαμνότοπο ή μια περιοχή με αστικούς κήπους.
Εντοπισμός των ωφελειών και των αγαθών που προσφέρει κάθε οικοσύστημα.
5η διδακτική ώρα (Φ.Ε. 5)
Γνωριμία του ρόλου της επικονίασης: εντοπισμός εντόμων όπως μέλισσες, πεταλούδες και σκαθάρια που επισκέπτονται φυτά και μέτρηση της συχνότητας που δέχονται τις επισκέψεις αυτές τα φυτά.
Οργάνωση και συζήτηση του υλικού στην τάξη.
6η διδακτική ώρα
Παρουσίαση στην τάξη αντικειμένων προερχόμενων από τη χρήση της βιοποικιλότητας όπως παραδοσιακών ειδών διατροφής, ένδυσης ή θεραπείας, ή βιομηχανοποιημένων προϊόντων που στηρίζονται στην εκμετάλλευση συγκεκριμένων βιολογικών πόρων της Ελλάδος.