Προϋποθέσεις:
-
Η προηγούμενη διδασκαλία της οικείας ενότητας από το σχολικό εγχειρίδιο (σ.σ. 95-103).
-
Η εξοικείωση με τον θεματικό χάρτη και το εκπαιδευτικό λογισμικό.
1η διδακτική ώρα:
Με βάση τον θεματικό χάρτη και τα Nομίσματα του Μακεδονικού βασιλείου γνωριμία με την γεωγραφία και την οικονομία του Μακεδονικού βασιλείου.
Το ερώτημα αφόρμησης που θα θέσει ο εκπαιδευτικός: Σε ποιον κόσμο γεννήθηκε ο Αλέξανδρος;
1η δραστηριότητα:
Αναζήτηση στον θεματικό χάρτη των τοπωνυμίων και των λαών που αναφέρονται στο σχολικό βιβλίο στις σελίδες96-99. Συζήτηση και αξιολόγηση των πληροφοριών που αναφέρονται για τα τοπωνύμια αυτά. Προσδιορισμός των ορίων του επεκτεινόμενου μακεδονικού βασιλείου.
2η δραστηριότητα:
Αναζήτηση των βασιλικών ονομάτων που αναφέρονται στο σχολικό βιβλίο μέχρι και τον Φίλιππο Β΄ στα Νομίσματα του Μακεδονικού βασιλείου .
Σύγκριση των συμβόλων που φέρουν τα νομίσματα και συζήτηση για τις ομοιότητες και τις διαφορές τους.
2η διδακτική ώρα:
Με βάση τον θεματικό χάρτη άρθρων από το περιοδικό Μακεδονικά του κόμβου Οδυσσέας και της Wikipedia, Η ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια κατανόηση της πολιτικής του Φιλίππου τόσο για την επέκταση του Μακεδονικού βασιλείου όσο και για την ανάπτυξη της Πανελλήνιας ιδέας και της απόφασης για εκστρατεία εναντίον των Περσών και σύνδεσή της με τον νεαρό Αλέξανδρο.
Το ερώτημα αφόρμησης που θα θέσει ο εκπαιδευτικός: Πόσο η πολιτική του Φιλίππου επηρέασε τον Αλέξανδρο;
1η δραστηριότητα:
Με βάση το άρθρο Ρωξάνη Αργυροπούλου, “Η ηθική του Αριστοτέλη,” το λήμμα της Wikipedia Αριστοτέλης και τον θεματικό χάρτη συζητήστε το ρόλο που έπαιξε ο φιλόσοφος Αριστοτέλης στην διαπαιδαγώγηση του Αλεξάνδρου.
2η δραστηριότητα:
Με βάση τα άρθρα
Πέτρος Σκουφάκης Η Πανελλήνιος Ιδέα ως πνευματική και πολιτική εκδήλωσις κατά την αρχαιότητα και δη επί Φιλίππου Β' και Μ. Αλεξάνδρου και τα γενεσιουργά αυτής αίτια
Ιωάννης Α. Βάρτσος Η πορεία του Αλεξάνδρου προς τον θρόνο της Μακεδονίας
και την ενότητα 9 του βιβλίου Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου
συζητήστε τα αίτια της εκστρατείας του Αλεξάνδρου στην Ασία.
3η δραστηριότητα:
Ποια ήταν η δράση του Αλέξανδρου πριν γίνει βασιλιάς; Αναζήτηση των περιοχών που επισκέφθηκε ο Αλέξανδρος και συσχέτιση με τα γεγονότα του χρονολογικού άξονα στον θεματικό χάρτη.
3η διδακτική ώρα:
Με βάση το εκπαιδευτικό υλικό από το ψηφιακό σχολείο και συγκεκριμένα το διαδραστικό βιβλίο της Α΄ Γυμνασίου Γεωγραφία-Κοσμολογία και τη συνδρομή του θεματικού χάρτη
εξέταση του πρώτου μέρους της μεγάλης εκστρατείας του Αλεξάνδρου στην Ανατολή.
Το ερώτημα αφόρμησης που θα θέσει ο εκπαιδευτικός: Ποια σημερινά κράτη επισκέφθηκε ο Αλέξανδρος;
1η δραστηριότητα:
Ποιες ηπείρους κάλυψε η πορεία του Αλεξάνδρου; Με βάση τα στοιχεία του θεματικού χάρτη και τη συνδρομή ενός ψηφιακού χάρτη της επιλογής σας προσπαθήστε να κατονομάσετε όσα περισσότερα μπορείτε.
2η δραστηριότητα:
Ανατρέξτε στο βιβλίο Αρχαία Ελληνική γλώσσα Α΄ Γυμνασίου στην ενότητα 7 και στην ενότητα 11. Με τη βοήθεια του θεματικού χάρτη αναζητήστε τα τοπωνύμια που αναφέρονται σε αυτές. Προσπαθήστε να αντιστοιχίσετε τις ιστορίες που περιγράφουν με τον χρονολογικό πίνακα των γεγονότων. Πότε βρέθηκε ο Αλέξανδρος στις περιοχές αυτές και για ποιους λόγους;
3η δραστηριότητα:
Με τη βοήθεια του θεματικού χάρτη και συγκεριμένα του εργαλείου μέτρησης απόστασης, καθώς και τις γνώσεις σας στη χαρτογραφία, προσπαθήστε να υπολογίσετε τις αποστάσεις ανάμεσα στα σημεία που έλαβαν χώρα οι μεγάλες μάχες που έδωσε ο Αλέξανδρος τόσο στην Ελλάδα όσο και για την κατάκτηση της Ασίας. Σε ποιο συμπέρασμα μπορούμε να καταλήξουμε για την ικανότητα του στρατού του Αλεξάνδρου να διασχίζει μεγάλες αποστάσεις;
4η διδακτική ώρα:
Με βάση τον άξονα των γεγονότων στον θεματικό χάρτη κατανόηση της πορείας του Αλεξάνδρου στα πέρατα του κόσμου, μέχρι την Ινδία.
Το ερώτημα αφόρμησης που θα θέσει ο εκπαιδευτικός: Μετά την κατάκτηση της Περσικής αυτοκρατορίας που προχώρησε ο Αλέξανδρος;
1η δραστηριότητα:
Με βάση τον άξονα των γεγονότων στον θεματικό χάρτη παρακολουθήστε την πορεία του Αλεξάνδρου συγκρίνοντάς της με τα όρια των σημερινών κρατών της περιοχής.
2η δραστηριότητα:
Με βάση το ταξιδιωτικό κείμενο Τατιάνα Γκρίτση-Μιλλιέξ Οδοιπορικό στην Ινδία από το βιβλίο Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α΄ Γυμνασίου αναζητήστε πληροφορίες για το κλίμα και τα έθιμα της σημερινής Ινδίας. Μέχρι ποιο κομμάτι της σημερινής Ινδίας έφτασε ο Αλέξανδρος; Αναζητήστε τις πληροφορίες στον θεματικό χάρτη.
3η δραστηριότητα:
Με βάση τον άξονα των γεγονότων στον θεματικό χάρτη παρακολουθήστε την πορεία επιστροφής του Αλεξάνδρου μετά το τέλος της εκστρατείας στην Ινδία. Πριν από τον Αλέξανδρο ήταν οι περιοχές που πέρασε γνωστές στους Έλληνες; Ποιο ρόλο έπαιξε αυτό στις επιλογές του;
5η διδακτική ώρα:
Με βάση τον άξονα των γεγονότων στον θεματικό χάρτη κατανόηση των σημαντικών πτυχών του έργου του Αλεξάνδρου.
Το ερώτημα αφόρμησης που θα θέσει ο εκπαιδευτικός: Ποια ήταν η άμεση κληρονομιά του Αλεξάνδρου;
1η δραστηριότητα:
Με βάση τον άξονα των γεγονότων στον θεματικό χάρτη συζήτηση για τον θάνατο του Αλεξάνδρου. Πότε πέθανε και πού; Αναζήτηση των ορίων του κράτους του.
2 δραστηριότητα:
Ο πλούτος της Μακεδονίας. Με βάση το Χρονόλογιο Ελληνικής Ιστορίας και Τέχνης και τα Νομίσματα του Μακεδονικού Βασιλείου συζητήστε τον πλούτο της Μακεδονίας αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδας πριν και μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου.
3η δραστηριότητα:
Με βάση τον θεματικό χάρτη αναζητήστε κάποιες από τις πόλεις που ίδρυσε ο Αλέξανδρος. Διαλέγοντας ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα συζητήστε τους λόγους για τους οποίους ο Αλέξανδρος προχώρησε στην ίδρυσή τους.
6η διδακτική ώρα:
Λαμβάνοντας υπόψη σας τα αναφερόμενα σχετικά με το κεφάλαιο Είδη προφορικού και Γραπτού λόγου που αναφέρονται στο βιβλίο της Α΄ Γυμνασίου Νεοελληνική Γλώσσα παρακολουθήστε την ομιλία Αναστασία Τούρτα, “Ο Αλέξανδρος στο Βυζάντιο και στην Τουρκοκρατία: Πρότυπο βασιλέως και σύμβολο αντίστασης”.
Με βάση το οπτικό υλικό συζητήστε την μυθοποίηση του Αλεξάνδρου σε μεταγενέστερες εποχές.