Το μάθημα της Γεωγραφίας οφείλει πέρα των άλλων να αναπτύσσει στους/στις μαθητές/τριες δεξιότητες που απαιτεί το σχολείο του 21ου αιώνα. Το παρόν διδακτικό σενάριο θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος της Γεωγραφίας της Ε' τάξης του Δημοτικού. Ειδικότερα, θα αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία του 20ού κεφαλαίου: «Οι λίμνες της Ελλάδας», της Β' θεματικής ενότητας: «Το φυσικό περιβάλλον της Ελλάδας».
Μέσα από δραστηριότητες που προωθούν την ανακαλυπτική μάθηση οι μαθητές/τριες αποκτούν βασικές γνώσεις για τις λίμνες της Ελλάδας και τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζουν στη διατήρηση της χλωρίδας και της πανίδας της χώρας μας. Με αυτόν τον τρόπο συνδέουν τις προϋπάρχουσες αντιλήψεις τους με τη νέα γνώση, κατανοώντας τις σχέσεις που διαμορφώνονται με τα υπόλοιπα στοιχεία του κατακόρυφου διαμελισμού του ελλαδικού χώρου.
1η δραστηριότητα - Πρόκληση ενδιαφέροντος (15 λεπτά):
Ο/η εκπαιδευτικός προκειμένου να προκαλέσει το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών του/της και ταυτόχρονα να οριοθετήσει τη θεματική του μαθήματος, καλεί τα μέλη των ομάδων να παρατηρήσουν τις φωτογραφίες 20.1α και 20.1β του σχολικού βιβλίου της Γεωγραφίας Ε΄ Δημοτικού (σελ 69) και να μελετήσουν το κείμενο του Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου στην ίδια σελίδα. Στη συνέχεια καλούνται να εκφράσουν τις σκέψεις και τις απόψεις τους στην ολομέλεια της τάξης.
2η δραστηριότητα - Πρόσκτηση νέων πληροφοριών (30 λεπτά):
Ο εκπαιδευτικός προβάλλει στην ολομέλεια της τάξης το δίλεπτο βίντεο: «Οι λίμνες της Ελλάδας», καλώντας τους/τις μαθητές/τριες να καταγράψουν τα ονόματα των μεγαλύτερων λιμνών, που αναφέρονται στο βίντεο που παρακολούθησαν.
Στη συνέχεια με τη βοήθεια του Φύλλου Εργασίας και του μαθησιακού αντικειμένου από το Φωτόδεντρο: «Λίμνες της Ελλάδας», εντοπίζουν στο περιβάλλον του μαθησιακού αντικειμένου τις λίμνες που είχαν καταγράψει. Σε επόμενο βήμα κατατάσσουν τις παραπάνω λίμνες στα γεωγραφικά διαμερίσματα που ανήκουν. Οι εκπρόσωποι των ομάδων παρουσιάζουν τα ευρήματά τους στον γεωφυσικό χάρτη της Ελλάδας που έχουν στην τάξη τους. Κατόπιν ο εκπαιδευτικός καλεί τους/τις μαθητές/τριες να συζητήσουν στο πλαίσιο των ομάδων τους την έννοια των φυσικών λιμνών .
Τέλος, οι μαθητές/τριες εντοπίζουν στο πλαίσιο του παραπάνω μαθησιακού αντικειμένου από το Φωτόδεντρο τις τεχνητές λίμνες και συζητούν τη διαφορά τους από τις φυσικές λίμνες.
3η δραστηριότητα - Επέκταση και εμπέδωση (30 λεπτά):
Οι μαθητές/τριες καλούνται να ανατρέξουν στην ψηφιακή εγκυκλοπαίδεια Wikipedia και να αντλήσουν πληροφορίες στο λήμμα: «Κατάλογος λιμνών της Ελλάδας», οι οποίες θα αξιοποιηθούν για τη συμπλήρωση του πίνακα του Φύλλου Εργασίας.
Στη συνέχεια, προτρέπονται να ανοίξουν από την επιφάνεια εργασίας των Η/Υ τους το αρχείο Excel: «Λίμνες της Ελλάδας», που έχει δημιουργήσει προηγουμένως ο/η εκπαιδευτικός, και να αντιγράψουν τα στοιχεία από τον παραπάνω πίνακα που συμπλήρωσαν στις αντίστοιχες στηλες.
Σε επόμενο βήμα σχηματίζουν δύο διαγράμματα με τίτλους: «Λίμνες και Επιφάνεια» και «Λίμνες και Βάθος». Τα διαγράμματα θα δώσουν τη δυνατότητα στους μαθητές να προβούν σε συγκρίσεις και συμπεράσματα.
4η δραστηριότητα - Η σημασία των λιμνών (15 λεπτά):
Οι μαθητές/τριες διαβάζουν την πρώτη παράγραφο του σχολικού βιβλίου της Γεωγραφίας Ε΄ Δημοτικού (σελ.69) και στη συνέχεια συζητούν στο πλαίσιο των ομάδων τους για τη σημασία των λιμνών στη διατήρηση της χλωρίδας και της πανίδας της Ελλάδας.
Ύστερα, οι μαθητές/τριες μελετούν το απόσπασμα: «Πρέσπες, ένα τριεθνές διασυνοριακό πάρκο» από το σχολικό εγχειρίδιο της Γεωγραφίας Β΄ Γυμνασίου (σελ. 125) και διατυπώνουν τις απόψεις τους για το πώς μπορούν να ενώσουν τους γειτονικούς λαούς των Βαλκανίων τα νερά των Πρεσπών.
Στη συνέχεια οργανώνουν τις απόψεις τους σε μία παράγραφο με θέμα: «Η σημασία των λιμνών στη ζωή των ανθρώπων».
5η δραστηριότητα - Αξιολόγηση (45 λεπτά):
Οι μαθητές/τριες καλούνται να αναζητήσουν από το διαδίκτυο εικόνες των τριών μεγαλύτερων σε επιφάνεια φυσικών λιμνών της Ελλάδας και να δημιουργήσουν μία παρουσίαση (Power Point) με όνομα: «Λίμνες2», τριών διαφανειών με κείμενο και εικόνα. Οι εκπρόσωποι των ομάδων θα προβάλουν την παρουσίαση που δημιούργησαν στην ολομέλεια της τάξης.
Εκτιμώμενο Επίπεδο Δυσκολίας: Μέτριας Δυσκολίας
Επίπεδο διαδραστικότητας: Υψηλό