1. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΦΑΣΗ / ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1η Δραστηριότητα
Οι μαθητές διαβάζουν το μελοποιημένο ποίημα των Οδυσσέα Ελύτη και Μίκη Θεοδωράκη, «Η Μάγια», χωρίς όμως να βλέπουν τον πραγματικό τίτλο.
Σε ένα αυτοκόλλητο χαρτί καλείται ο καθένας να δώσει το δικό του τίτλο στο ποίημα που βλέπει και στη συνέχεια να το κολλήσει σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο για τη διεξαγωγή του συγκεκριμένου προγράμματος.
Με αφορμή τις απαντήσεις που δίνουν οι μαθητές/τριες ξεκίνα μια συζήτηση έτσι ώστε σιγά σιγά να μάθουν στοιχεία για τη ζωή και το έργο των δύο δημιουργών.
Τα κριτήρια με τα οποία αξιολογούνται οι μαθητές/τριες στην παραπάνω δραστηριότητα είναι η καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως ο αυτοσχεδιασμός και φαντασία, πρώτο δείγμα γραφής και η συμμετοχή τους.
Η αξιολόγηση είναι άτυπη γραπτή από τους μαθητές και το δάσκαλο.
2η Δραστηριότητα
Στην επόμενη δραστηριότητα οι μαθητές ενημερώνονται και συζητούν με το δάσκαλο της Τάξης αλλά και το δάσκαλο της Μουσικής Αγωγής για έννοιες όπως είναι η ποίηση και η μελοποίηση.
Τα κριτήρια με τα οποία αξιολογούνται οι μαθητές/τριες στην παραπάνω δραστηριότητα είναι οι γνώσεις των μαθητών σε σχέση με το συγκεκριμένο αντικείμενο μάθησης της ποίησης και της μελοποίησης.
Η αξιολόγηση είναι άτυπη προφορική από τον δάσκαλο.
2. ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΦΑΣΗ / ΚΑΘΟΔΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1η Δραστηριότητα
Οι μαθητές μετατρέπουν το παραπάνω ποίημα σε ένα «ηχοποίημα» βρίσκοντας τις λέξεις κλειδιά και αποδίδοντάς τες ηχητικά με ρυθμικά μουσικά κρουστά.
Τα κριτήρια με τα οποία αξιολογούνται οι μαθητές/τριες στην παραπάνω δραστηριότητα είναι οι γνώσεις των μαθητών σε σχέση με το μουσικό αυτοσχεδιασμό και την τεχνική παιξίματος σε κρουστά ρυθμικά μουσικά όργανα
Η αξιολόγηση είναι άτυπη προφορική από το δάσκαλο.
2η Δραστηριότητα
Στην επόμενη δραστηριότητα οι μαθητές/τριες βρίσκουν και μελετούν στοιχεία και φωτογραφίες από το αρχείο του Μίκη Θεοδωράκη και του Οδυσσέα Ελύτη, από τη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» και από τον ιστότοπο της εκπαιδευτικής τηλεόρασης i-create ενώ ακολουθεί σχετική συζήτηση με το δάσκαλό τους για να γνωρίσουν τη ζωή και το έργο των δύο δημιουργών.
http://digma.mmb.org.gr/Collection.aspx?cid=1
http://helios-eie.ekt.gr/EIE/handle/10442/7745 (ελληνική λογοτεχνία)
Τα κριτήρια με τα οποία αξιολογούνται οι μαθητές/τριες στην παραπάνω δραστηριότητα είναι οι γνώσεις των μαθητών/τριων σχετικά με το έργο και τη ζωή των δημιουργών του μελοποιημένου ποιήματος.
Η αξιολόγηση είναι άτυπη προφορική από το δάσκαλο.
3η Δραστηριότητα
Οι μαθητές/τριες παίρνουν έναν φάκελο ο οποίος περιέχει σκόρπιες λέξεις με τις οποίες ο καθένας φτιάχνει το δικό του τετράστιχο. Στο τέλος οι μαθητές μεταξύ τους διαβάζουν τα ποιήματα που δημιούργησαν και τα ηχογραφούν διαμέσου του υπολογιστή τους και με το πρόγραμμα Audacity.
Τα κριτήρια με τα οποία αξιολογούνται οι μαθητές/τριες στην παραπάνω δραστηριότητα είναι η ικανότητα των μαθητών να δημιουργήσουν το δικό τους κείμενο (πρώτο δείγμα γραφής – ποίημα)
Η αξιολόγηση είναι γραπτή τυπική από το δάσκαλο με τη μέθοδο ladder και γραπτή τυπική σε ζευγάρια από τους μαθητές (peer assessment).
4η Δραστηριότητα
Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες σε ζευγάρια πλέον, καλούνται να μελοποιήσουν τα ποιήματά τους αφού τα ανταλλάξουν ο ένας με τον άλλον. Σημαντικό στοιχείο στην παρούσα δραστηριότητα είναι οι μαθητές να έχουν είτε φλογέρες, είτε άλλα μελωδικά και ρυθμικά κρουστά μουσικά όργανα. Στο τέλος οι μαθητές παρουσιάζουν τις δημιουργίες τους με τη βοήθεια των μουσικών οργάνων και ηχογραφούν τις εργασίες τους με το πρόγραμμα Audacity
Τα κριτήρια με τα οποία αξιολογούνται οι μαθητές/τριες στην παραπάνω δραστηριότητα είναι η ικανότητα τους να δημιουργούν και να εκφράζονται διαμέσου της μουσικής και να χειρίζονται τα ρυθμικά κρουστά μουσικά όργανα.
Η αξιολόγηση είναι γραπτή από το δάσκαλο με τη μέθοδο του ημερολογίου.
5η Δραστηριότητα
Ο Οδυσσέας Ελύτης ήταν λάτρης της δημιουργίας κολλάζ. Στη δραστηριότητα αυτή λοιπόν οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και κατευθύνονται σε δύο μεγάλα χαρτιά του μέτρου. Εκεί η κάθε ομάδα βρίσκει χαρτόνια από διάφορα χρώματα, κομμένα σε διάφορα σχήματα με τα οποία δημιουργούν κολλάζ χρησιμοποιώντας ως ερέθισμα το μελοποιημένο ποίημα «Η Μάγια» των Οδυσσέα Ελύτη και Μίκη Θεοδωράκη.
Τα κριτήρια με τα οποία αξιολογούνται οι μαθητές/τριες στην παραπάνω δραστηριότητα είναι η ικανότητα των μαθητών να δημιουργούν και να εκφράζονται μέσα από τα εικαστικά και επίσης να μπορούν να χειρίζονται υλικά και τεχνικές από το συγκεκριμένο μάθημα.
Η αξιολόγηση είναι άτυπη προφορική από το δάσκαλο.
6η Δραστηριότητα
Στην επόμενη δραστηριότητα οι μαθητές/τριες, αφού ακούσουν την πρώτη εκτέλεση του μελοποιημένου ποιήματος, μαθαίνουν να τραγουδούν αλλά και να συνοδεύουν ρυθμικά με ρυθμικά κρουστά μουσικά όργανα τη «Μάγια». Στο σημείο αυτό οι μαθητές/τριες έχουν την ευκαιρία να ανατρέξουν στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη», να δουν και να μελετήσουν την παρτιτούρα του συνθέτη από το συγκεκριμένο μελοποιημένο ποίημα.
http://digma.mmb.org.gr/Song.aspx?id=401
http://digma.mmb.org.gr/Song.aspx?id=1365
Τα κριτήρια με τα οποία αξιολογούνται οι μαθητές/τριες στην παραπάνω δραστηριότητα είναι η ικανότητα τους να χειρίζονται μουσικά όργανα αλλά και να αποδίδουν μελωδικά και ρυθμικά από μνήμης ένα τραγούδι.
Η αξιολόγηση είναι άτυπη προφορική από το δάσκαλο διαμέσου απομαγνητοφωνημένου ηχητικού υλικού.
3. ΤΕΛΙΚΗ ΦΑΣΗ / ΚΑΤΑΛΗΚΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η καταληκτική δραστηριότητα πραγματοποιείται στο θέατρο του σχολείου.
Το θέμα της είναι η δραματοποίηση του ποιήματος με το οποίο εργάστηκαν οι μαθητές/τριες σε όλη τη διάρκεια του εκπαιδευτικού σεναρίου. Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε τρεις ομάδες. Η πρώτη ομάδα αναλαμβάνει να τραγουδήσει το μελοποιημένο ποίημα «Η Μάγια». Η δεύτερη ομάδα αναλαμβάνει να συνοδεύσει με ρυθμικά κρουστά μουσικά όργανα το τραγούδι τους και τέλος η τελευταία ομάδα αναλαμβάνει να δραματοποιήσει κινητικά τις εικόνες που μας δίνει ο ποιητής.
Τα κριτήρια με τα οποία αξιολογούνται οι μαθητές/τριες στην παραπάνω δραστηριότητα είναι η ικανότητα των μαθητών/τριων να χρησιμοποιήσουν στοιχεία και έννοιες που κατανόησαν από προηγούμενες δραστηριότητες, να επιδείξουν ομαδοσυνεργατική ικανότητα και να συνδυάσουν τη γνώση με την ψυχαγωγία.
Η αξιολόγηση είναι προφορική άτυπη από το δάσκαλο και τους μαθητές και για την πραγματοποίησή της χρησιμοποιείται το βιντεοσκοπημένο και το ηχητικό υλικό της παράστασης.
1. Επέκταση του εκπαιδευτικού σεναρίου
Ο Οδυσσέας Ελύτης και ο Μίκης Θεοδωράκης είναι δύο από τις πιο εμβληματικές φυσιογνωμίες του πολιτισμού της χώρας μας. Είναι γνωστοί σε ολόκληρο τον κόσμο όχι μόνο για τα μεγάλα αριστουργήματα που γέννησαν ο καθένας στην τέχνη του αλλά και για τις φιλοσοφικές και κοινωνικοπολιτικές τους θέσεις