Τον σενάριο στηρίζεται στις γνωστικές θεωρίες και συγκεκριμένα στον εποικοδομισμό του Piaget καθώς καλείται ο μαθητής να διερευνήσει το θέμα ώστε να οικοδομήσει τη νέα γνώση αυτενεργώντας. Εφαρμόζεται επίσης η ανακαλυπτική μέθοδος καθώς πρέπει να αλληλεπιδράσει με το εκπαιδευτικό υλικό προκειμένου να προσεγγίσει το θέμα. Επίσης, στηρίζεται και στις κοινωνιοπολιτισμικές θεωρήσεις του Vygotsky (Vygotsky, 1978) για τη μάθηση σύμφωνα με τις οποίες ο μαθητής δημιουργεί ένα σύνολο γνώσεων με τη βοήθεια του περιβάλλοντος σε αλληλεπίδραση με τους άλλους συμμαθητές του και όχι μόνος του. Ωστόσο χρησιμοποιούνται και κλειστού τύπου λογισμικά που στηρίζονται στη θεωρία του συμπεριφορισμού.
Ως στρατηγική διδασκαλίας εφαρμόζεται η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας. Τα παιδιά ερευνούν, παρατηρούν, καταγράφουν, συζητούν, αναλύουν, διατυπώνουν απορίες, επιλύουν προβλήματα (problem solving). Προάγεται έτσι η συνεργατικότητα, ο αναστοχασμός, η ενεργός συμμετοχή, η προσωπική υπευθυνότητα και ο πλουραλισμός στην επίλυση των προβλημάτων με πρωτοβουλία και αυτενέργεια των ίδιων των μαθητών. «Η προσοχή και η επίλυση ενός προβλήματος από κοινού, είναι απαραίτητη για τη δημιουργία γνωστικής, κοινωνικής και συναισθηματικής αλληλεπίδρασης» (Hausfather, 1996).
Σε όλα αυτά συνδράμει σημαντικά η χρήση των Τ.Π.Ε.. Παρέχουν ένα δυναμικό περιβάλλον άντλησης, επεξεργασίας και παρουσίασης των πληροφοριών και προσφέρουν στο μαθητή τη δυνατότητα να εργαστεί σε ένα περιβάλλον διερεύνησης και ανακάλυψης της γνώσης «με τρόπο ευχάριστο και αλληλεπιδραστικό, πράγμα που είναι δύσκολο ή δεν επιτυγχάνεται με το συμβατικό τρόπο μιας παραδοσιακής διδασκαλίας» (Ράπτης και Ράπτη, 2004). Σε αυτό το πλαίσιο ο εκπαιδευτικός εμπλέκεται λιγότερο σε σύγκριση με την απευθείας διδασκαλία. Κυρίως εμπλέκεται με προτυποποίηση, καθοδήγηση, διευκόλυνση της εργασίας των μαθητών. Φροντίζει για τη δημιουργία και τη διατήρηση συνθηκών στις οποίες τα παιδιά μπορούν να κατανοήσουν τις πληροφορίες, να επιλέξουν το κατάλληλο υλικό και να δημιουργήσουν με αυτό και να αναπτύξουν τις ιδέες τους. Αξιολογεί τις εργασίες και την εφαρμογή του σεναρίου.
Το παρόν σενάριο παρουσιάζεται στις παρακάτω φάσεις:
α) ψυχολογικής και γνωστικής προετοιμασίας,
β) διδασκαλίας του γνωστικού αντικειμένου μέσω διερεύνησης και ανακάλυψης,
γ) μεταγνωστικού επιπέδου,
δ) αξιολόγησης του γνωστικού αντικειμένου.
Επίσης το σενάριο είναι δομημένο σύμφωνα με τη μεθοδολογία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σύμφωνα με την οποία το θέμα προσεγγίζεται βιωματικά με διερεύνηση και ανακάλυψη σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο.
Οι δραστηριότητες που το αποτελούν ανά διδακτική ώρα είναι οι εξής:
1η διδακτική ώρα (Φ.Ε. 1)
1. Οι μαθητές παρακολουθούν από την Εκπαιδευτική Τηλεόραση (http://www.edutv.gr) 3 βίντεο σχετικά με βιότοπους όπου ζουν απειλούμενα ζώα στην Ελλάδα, το δάσος της Δαδιάς (http://www.edutv.gr/deyterobathmia/to-dasos-tis-dadias), Βάλια Κάλντα - Το καταφύγιο της αρκούδας (http://www.edutv.gr/deyterobathmia/valia-kalnta-to-katafygio-tis-arkoydas), Κερκίνη: Ένας θαυμαστός κόσμος (http://www.edutv.gr/deyterobathmia/kerkini-enas-thavmastos-kosmos). Συζητούν για τα απειλούμενα είδη που προβλήθηκαν και δημιουργούν εννοιολογική χαρτογράφηση για το θέμα σε διαδικτυακή εφαρμογή δημιουργίας Νοητικών Χαρτών του web2.0 (Mindmeister / http://www.mindmeister.com).
2. Οι μαθητές χωρίζονται σε 5 ομάδες. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να μελετήσει ένα από τα παρακάτω αποσπάσματα από το: Μαρδίρης, Θ. Α.; Γρηγορίου, Μ & Ευαγγέλου, Α., Περιοχές με ιδιαίτερη βιοποικιλότητα (χλωρίδα – πανίδα), ΥΠΕΠΘ, http://repository.edulll.gr/edulll/handle/10795/1429) και να παρουσιάσει το θέμα στην ολομέλεια της τάξης με μια Εφαρμογή Παρουσίασης :
-
την έννοια απειλούμενα είδη και τις υποέννοιές της (Κινδυνεύοντα,τρωτά και σπάνια είδη), ως βασικές έννοιες στο σενάριο αυτό και άλλες οικολογικές έννοιες σχετικές με τη βασική (περιβάλλον, ροή ενέργειας, τροφικό πλέγμα, βιοποικιλότητα κ.λ.π.) (σελ. 72 – 73 «Η σπανιότητα ενός είδους … σε μια μεγάλη περιοχή.»)
-
Γιατί μας αφορά η εξαφάνιση ειδών; (σελ. 73 – 74 «Γιατί μας αφορά η εξαφάνιση ειδών … ανταγωνίζονται τις ανάγκες κάποιων ειδών.» )
-
(Φυσικοί και Ανθρωπογενείς) Παράγοντες που επιταχύνουν το ρυθμό εξαφάνισης ειδών (σελ. 75 - 78 «Παράγοντες που επιταχύνουν το ρυθμό εξαφάνισης ειδών … άλλων επιβαρυντικών παραγόντων.)
-
Είδη που κινδυνεύουν περισσότερο από εξαφάνιση (σελ. 79)
-
Ορισμένες λειτουργικές διαχειριστικές πρακτικές (Τρόποι αντιμετώπισης του προβλήματος) (σελ. 80).
2η διδακτική ώρα (Φ.Ε. 2)
1. Οι μαθητές θα δουν και θα συζητήσουν για τα απειλούμενα φυτά στην πατρίδα μας στο αρχείο «ΦΥΤΑ ΠΟΥ ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΝ» : Οι μαθητές παρατηρούν στον χάρτη της Ελλάδας τις αναδυόμενες εικόνες των φυτών που κινδυνεύουν με εξαφάνιση. http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/3429?locale=el
2. Οι μαθητές θα γνωρίσουν τα απειλούμενα ζώα στην πατρίδα μας. Παρατηρούν τον Θεματικό Χάρτη "Τα απειλούμενα ζώα της Ελλάδας" (http://ektmaps.dev.ekt.gr/maps/#/map?id=12) που δημιουργήθηκε με αφορμή το παρόν εκπαιδευτικό σενάριο στο πλαίσιο του έργου του Ε.Κ.Τ.. Οι μαθητές θα βρουν την περιοχή NATURA που υπάρχει κοντά στον τόπο κατοικίας τους (και οπουδήποτε στην Ελλάδα και παγκοσμίως) και θα παρατηρήσουν ποια ζώα της περιοχής αυτής κινδυνεύουν να εξαφανισθούν, στον ιστότοπο ΒΡΕΣ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ NATURA ΚΟΝΤΑ ΣΟΥ http://www.wwf.eu/keepnaturealive/naturemap
3. Οι μαθητές θα διερευνήσουν και θα γνωρίσουν τα απειλούμενα είδη φυτών και ζώων της περιοχής τους ή μιας περιοχής που θα επισκεφτούν. Θα χωριστούν σε 2 ομάδες (Φυτά – Ζώα) και θα κάνουν από το: Μαρδίρης, Θ. Α.; Γρηγορίου, Μ. & Ευαγγέλου, Α., Περιοχές με ιδιαίτερη βιοποικιλότητα (χλωρίδα – πανίδα), ΥΠΕΠΘ, http://repository.edulll.gr/edulll/handle/10795/1429 ):
-
τη δραστηριότητα σελ. 82 σε συνδυασμό με …
-
ορισμένα από τα ερωτήματα (2ο , 8ο ,
-15ο) της δραστηριότητας, σελ. 84 – 88, για την ανάδειξη των στοιχείων του απειλούμενου είδους, των συνθηκών υπό τις οποίες κατέστη απειλούμενο και τρόπους αντιμετώπισης της απειλής.
-
τη δραστηριότητα της σελ. 83 για την παρουσίαση των δεδομένων της διερεύνησης.
3η διδακτική ώρα (Φ.Ε. 3)
Με αφορμή το απειλούμενο είδος Caretta caretta οι μαθητές θα διερευνήσουν και θα προβληματιστούν για τα αίτια της απειλής από το ανθρωπογενές περιβάλλον και τις αξίες των ανθρώπων που σχετίζονται με τη διαχείριση του προβλήματος . Θα κάνουν την 4η και την 14η δραστηριότητα από το: Δημόπουλος, Δημήτριος, Εφαρμογή προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με αντικείμενο τη θαλάσσια χελώνα Caretta caretta και στόχο τη δημιουργία θετικών προς αυτήν στάσεων, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Θετικών Επιστημών. Τμήμα Βιολογίας. Τομέας Οικολογίας, 2006, http://phdtheses.ekt.gr/eadd/handle/10442/14107 σελ. 36, 125 και 129.
4η διδακτική ώρα (Φ.Ε. 4)
1. Με αφορμή απειλούμενη στην πατρίδας μας καφέ αρκούδα,ς οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες θα γνωρίσουν το είδος αυτό, τις απειλές για το είδος και τις δράσεις προστασίας της από το Καραμανλίδης, Α. Α., Ανάπτυξη καινοτόμου μεθόδου για τη μελέτη γενετικών, πληθυσμιακών και ηθολογικών χαρακτηριστικών της καφέ αρκούδας (Ursus arctos), Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Θετικών Επιστημών. Τμήμα Βιολογίας. Τομέας Γενετικής, Ανάπτυξης και Μοριακής Βιολογίας, 2008, http://phdtheses.ekt.gr/eadd/handle/10442/20592(σελ. 17 «Καφέ αρκούδα», σελ. 20 «Βιολογία της καφέ αρκούδας», σελ. 21 «Απειλές για το είδος», «Δράσεις προστασίας για το είδος», σελ. 22 «Η καφέ αρκούδα στην Ελλάδα» : «Καθεστώς προστασίας», «Κατανομή και πληθυσμική κατάσταση», σελ. 23 «Τροφικές συνήθειες», «Απειλές»).
2. Θα παίξουν το ψηφιακό διαδικτυακό παιχνίδι «Η ζωή της αρκουδίτσας» (http://www.callisto.gr/arkoudi/) της Μ.Κ.Ο. ΚΑΛΛΙΣΤΩ.
3. Οι μαθητές θα αναλάβουν κατόπιν να δημιουργήσουν μία ψηφιακή ή άλλου είδους αφήγηση (γραπτή, κόμικκ.λ.π.)
5η διδακτική ώρα (Φ.Ε. 5)
Με αφορμή τα διάφορα απειλούμενα είδη των κητωδών στην πατρίδα μας και ευρύτερα στη Μεσόγειο Θάλασσα. οι μαθητές θα δουλέψουν με ορισμένα από τα περιεχόμενα του βιβλίου, Φραντζής Α. ; & Αλεξιάδου Π. , Τα Κητώδη των Ελληνικών θαλασσών, ΕΚΘΕ, Αθήνα, 2003, http://epublishing.ekt.gr/el/8018:
1. Κάθε ομάδα μαθητών θα αναλάβει μερικά κητώδη. Θα συλλέξει πληροφορίες για τα είδη αυτά με βάση τη φόρμα συλλογής πληροφοριών και θα παρουσιάσει στην ολομέλεια :
a. εικόνα του κητώδους (περιέχεται στο βιβλίο)
b. γεωγραφική κατανομή του με βάση τον χάρτη (περιέχεται στο βιβλίο)
c. χαρακτηριστικά (διαστάσεις, βάρος, ταχύτητα, ιδιαίτερο χαρακτηριστικό γνώρισμα / χαρακτηριστικό εκπνοής)
d. διατροφή (περιέχεται στο βιβλίο και θα αναζητήσουν τις αντίστοιχες εικόνες στη Google Εικόνες)
e. Φυσικοί εχθροί και απειλές (περιέχονται στο βιβλίο και θα αναζητήσουν τις αντίστοιχες εικόνες στη Google Εικόνες)
2. Θα παρατηρήσουν τον πίνακα της σελ. 26 με τα ποσοστά κητωδών που εκβράστηκαν στον ελληνικό χώρο κατά τα έτη 1840 – 2001, για να βγάλουν συμπεράσματα με σκοπό να ευαισθητοποιηθούν και να προβληματιστούν ως προς την επιβίωση των κητωδών.
6η διδακτική ώρα (Φ.Ε. 6)
1. Με αφορμή τον απειλούμενο λύκο, οι μαθητές θα συνειδητοποιήσουν ότι κάθε ομάδα ανθρώπων διαχειρίζεται διαφορετικά ένα περιβαλλοντικό θέμα ανάλογα με τις απόψεις τους και τα συμφέροντά τους, βρίσκοντας στο: Παπακωνσταντίνου, Θ., Κείμενα: Καταλαβαίνω και γράφω: Άνθρωπος και φύση. Άνθρωπος και ζώα, ΕΚΠΑ, 2004, http://repository.edulll.gr/edulll/handle/10795/867 (σελ. 13) ποιος υποστήριξε κάθε άποψη και θα παίξουν ένα παιχνίδι ρόλων (βοσκός, κυνηγός, φωτογράφος, οικολόγος) με τις απόψεις τους όπως παρουσιάζονται. Μπορούν μετά από συζήτηση στην ομάδα τους να εμπλουτίσουν το παιχνίδι ρόλων και με άλλους ρόλους ή/και με άλλες απόψεις.
2. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ : Στο τέλος του σεναρίου θα γίνει συζήτηση με τους μαθητές με βάση μια φόρμα ερωτημάτων και μετά θα απαντήσουν σε ηλεκτρονική φόρμα αξιολόγησης για την εξαγωγή συμπερασμάτων.
ΕΠΕΚΤΑΣΗ
1. Οι μαθητές θα μάθουν για τους δεινόσαυρους με τη δραστηριότητα «Δεινόσαυροι, άνθρωποι και άλλα μεγαθήρια! Η ιστορία της ζωής στη Γη» (http://www.wwf.gr/images/pdfs/pe/Darwin_Activity3_StoryofLifeonEarthLine.pdf)
2. Διαδικτυακό παιχνίδι «κυνήγι – θησαυρού». Κάθε μέλος μιας ομάδας αναλαμβάνει το ρόλο ενός ζώου και το γράφουν σε ένα χαρτί. Κάθε ομάδα δίνει το χαρτί της σε άλλη ομάδα. Οι ομάδες μπαίνουν στον ιστότοπο του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Υ.Π.Α.Π.ΕΝ.) για τα απειλούμενα είδη (ΤΟ "ΚΟΚΚΙΝΟ ΒΙΒΛΙΟ ΑΠΕΙΛΟΥΜΕΝΩΝ ΖΩΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ") (http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=518). Αναζητά το ζώο στην αντίστοιχη κατηγορία (θηλαστικά, ερπετά κ.λ.π.). Για κάθε ζώο της επιλογής της άλλης ομάδας, που θα βρίσκουν στον κατάλογο, βάζουν έναν (1) βαθμό. Θα κερδίσει η ομάδα με τους περισσότερους βαθμούς.
3. Θα παίξουν ένα βιωματικό παιχνίδι για τη ζωή και τους κινδύνους που απειλούν τη χελώνα Caretta caretta (http://www.wwf.gr/images/pdfs/pe/Seaturtlesgame.pdf)
4. Οι μαθητές θα μάθουν για μερικά από τα γνωστότερα απειλούμενα είδη στον πλανήτη μας στον ιστότοπο (http://www.wwf.gr/endangered-species) (τίγρης, ελέφαντας κ.λ.π.)
5. Οι μαθητές μπορούν να κατανεμηθούν σε 2 ομάδες και αφού συγκεντρώσουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τα απειλούμενα είδη, το βιότοπό τους και την κυριότερη απειλή θα προετοιμάσουν επιχειρήματα για έναν αγώνα λόγου (debate) μεταξύ τους. Η μια ομάδα θα υποστηρίξει την άποψη ότι αν χαθούν τα ζώα ή τα φυτά, θα μπορούσαμε να εισάγουμε άλλα, ενώ η άλλη θα προσπαθήσει να την αντικρούσει με στοιχεία τα οποία έχει συλλέξει. Τα δεδομένα που θα χρειαστεί η κάθε ομάδα μπορεί να προέρχονται από διάφορες πηγές του διαδικτύου και τα σχολικά εγχειρίδια .
6. Καλούνται να δημιουργήσουν ψηφιακό κόμικς με θέμα τα απειλούμενα είδη με μια από τις πολλές διαδικτυακές εφαρμογές δημιουργίας κόμικς, όπως το Pixton for Fun http://www.pixton.com ή το ΤooDoo (http://www.toondoo.com)