Η αρχική ιδέα και τα κίνητρα που οδήγησαν στη δημιουργία του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού σεναρίου είναι η ευκαιρία να γνωρίσουν και να κατανοήσουν οι μαθητές με χρήση εύχρηστων, εύληπτων, φιλικών και κατάλληλα διαμορφωμένων για αυτούς ψηφιακών μέσων τη μορφή και σημασία του Παρθενώνα, του εμβληματικού οικοδομήματος της Ακρόπολης των Αθηνών, και την ένταξή του στο ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο της εποχής του.
Για τη διδασκαλία στην τάξη και την προετοιμασία των μαθητών/τριών στο σπίτι θα αξιοποιηθούν πλήρως τα παρακάτω αποθετήρια του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης:
Α. Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη (http://repository.acropolis-education.gr/acr_edu/?locale=el)
Β. Αποθετήριο της ζωφόρου του Παρθενώνα (http://repository.parthenonfrieze.gr/frieze/)
Γ. Διαδραστικός πολιτισμός
Ø Αθηνά, η θεά της Ακρόπολης (http://www.acropolis-athena.gr/)
Ø Η ζωφόρος του Παρθενώνα (http://www.parthenonfrieze.gr/#/home)
Τα αποθετήρια αυτά ουσιαστικά αποθησαυρίζουν διπλή μακροχρόνια εμπειρία: αφενός στη μελέτη των μνημείων της Ακρόπολης από την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως και αφετέρου στον πρωτοπόρο σχεδιασμό και υλοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων για ποικίλες ομάδες κοινού στην Ακρόπολη. Σημειωτέον, ότι η χρήση των εφαρμογών αυτών επιτρέπει την εμπεριστατωμένη γνωριμία των μνημείων σε όλες τις σχολικές ομάδες της επικράτειας, ακόμη και σε εκείνες που δεν έχουν τη δυνατότητα επιτόπιας επίσκεψης στην Ακρόπολη και το Μουσείο της. Σε όποια δε θέματα διαπιστωθεί ότι το υλικό στα πιο πάνω αποθετήρια του ΕΚΤ δεν επαρκεί για την διαπραγμάτευση και εμβάθυνση των προτεινόμενων ενοτήτων, θα προταθεί πρόσθετο υλικό.
Ο χρόνος που απαιτείται για την υλοποίηση του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού σεναρίου είναι 6 διδακτικές ώρες –σε αυτές δεν περιλαμβάνεται η τελική δραστηριότητα - παρουσίαση του project στη σχολική κοιτότητα. Aποτελείται από εισαγωγικές, ερευνητικές και καταληκτικές δραστηριότητες, οι οποίες θα εκταθούν με τη μορφή project. Οι εισαγωγικές δραστηριότητες έχουν διάρκεια 2 διδακτικές ώρες και ερευνητικές 4 ώρες. Η καταληκτική δραστηριότητα είναι προαιρετική και είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί εκτός διδακτικού ωραρίου.
Αναλυτικά η προτεινόμενη ροή των δραστηριοτήτων έχει ως εξής:
1η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ:
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΦΑΣΗ__Δραστηριότητα 1η
Θέμα: Η θεά Αθηνά και η σχέση της με την ομώνυμη πόλη. Οι θεϊκές υποστάσεις της.
Βασισμένη στην εφαρμογή του ΕΚΤ Αθηνά, η θεά της Ακρόπολης και στο Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη.
Πραγματοποιείται στην Αίθουσα της τάξης ή στην Αίθουσα Πληροφορικής.
Στόχος της δραστηριότητας είναι να αντιληφθούν οι μαθητές/τριες τις πολύπλοκες διασυνδέσεις μύθου και ιστορίας και αντικειμένων.
Ως αφόρμηση ο/η καθηγητής/τρια προτρέπει τους μαθητές/τριες να συμβάλουν να καταγραφούν στον πίνακα τις θεϊκές υποστάσεις της θεάς Αθηνάς που γνωρίζουν ή θυμούνται από τη διδασκαλία του μαθήματος της Αρχαίας Ιστορίας ή των Αρχαίων Ελληνικών σε μετάφραση.
Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες οργανωμένοι σε ομάδες επισκέπτονται τη διαδραστική εφαρμογή Αθηνά, η θεά της Ακρόπολης με αντικείμενα από το Μουσείο της Ακρόπολης, σχετιζόμενα με την Αθηνά. Μελετούν όλες τις πληροφορίες που αφορούν κάθε αντικείμενο και κρατούν σημειώσεις. Σε κάθε μία ομάδα είναι δυνατό να ανατεθεί μια από τις παρακάτω εργασίες:
α) Εντοπισμός αντικείμενων σχετιζόμενων με τις θεϊκές υποστάσεις της Αθηνάς που έχουν ήδη καταγραφεί στον πίνακα.
β) Εντοπισμός αντικειμένων που σχετίζονται με μη καταγεγραμμένες υποστάσεις της θεάς, ώστε να διορθωθεί / συμπληρωθεί ο σχετικός κατάλογος.
γ) Αναγνώριση αγαλμάτων της Αθηνάς που είχαν αφιερωθεί στην Ακρόπολη.
δ) Αναγνώριση των αντικειμένων που σχετίζονται με τη διαμάχη Αθηνάς - Ποσειδώνα για την κυριαρχία της αττικής γης και την ονοματοδοσία της πόλεως από τη θεά.
ε) Απάντηση στα ερωτήματα: τι ήταν τα Παναθήναια και οι παναθηναϊκοί αμφορείς; Πώς σχετίζονται με τη θεά Αθηνά.
στ) Καταγραφή των ενδυμάτων και του εξοπλισμού της θεάς Αθηνάς.
Οι μαθητές/τριες παρουσιάζουν στην τάξη τα αποτελέσματα της έρευνάς τους. Ακολουθεί σύντομη συζήτηση.
Καταληκτικά προτείνεται να συμπληρωθεί σχετικό με την Δραστηριότητα αυτή φύλλο εργασίας (Φύλλο εργασίας 1, σε έντυπη μορφή). Το Φύλλο εργασίας βασίζεται στην εφαρμογή του ΕΚΤ Αθηνά, η θεά της Ακρόπολης και στο Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη.
Τέλος, ανατίθεται σε μαθητές/τριες κάποιο από τα προτεινόμενα θέματα του συνημμένου ΚΑΤΑΛΟΓΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ θέματα για ανάλυση / ανάπτυξη στο σπίτι με τη βοήθεια επίσης προτεινόμενου κατάλληλου υλικού από τα αποθετήρια του ΕΚΤ. Η ανάλυση / ανάπτυξη του θέματος στο σπίτι προτείνεται να γίνει σε εφαρμογή Powerpoint, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να έχει τη μορφή poster. Τα posters μπορούν να εκτεθούν στην καταληκτική, προαιρετικού χαρακτήρα, δραστηριότητα του σεναρίου.
2η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΦΑΣΗ__Δραστηριότητα 2η
Θέμα: Η Ακρόπολη πριν τον Παρθενώνα. Η Ακρόπολη την εποχή του Περικλή.
Βασισμένη στην εφαρμογή του ΕΚΤ Αθηνά, η θεά της Ακρόπολης και στο Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη.
Πραγματοποιείται στην Αίθουσα της τάξης ή στην Αίθουσα Πληροφορικής.
Στόχοι της δραστηριότητας είναι:
α) να γνωρίσουν τα σημαντικότερα οικοδομήματα της Ακρόπολης
β) να διαπιστώσουν / κατανοήσουν οι μαθητές/τριες ότι η σημερινή μορφή της Ακρόπολης (και κατ’ επέκταση, όλων των αρχαίων ιερών, των αρχαίων και σύγχρονων πόλεων κτλ.) δεν αποτέλεσμα της ανθρώπινης δράσης (δημιουργικής, καταστροφικής κτλ.) σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή, αλλά της διαχρονικής επίδρασης των ανθρώπων σε έναν από τους φυσικούς βραχώδεις λόφους του λεκανοπεδίου της Αττικής
γ) να διαπιστώσουν / διαπιστώσουν οι μαθητές/τριες ότι δύο είναι οι βασικές πηγές γνώσης του αρχαίου κόσμου: τα κείμενα των αρχαίων συγγραφέων και τα αποτελέσματα των αρχαιολογικών ανασκαφών.
Ως αφόρμηση ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει σύγχρονες φωτογραφίες της Ακρόπολης από το Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη (π.χ. τη φωτογραφία H Aκρόπολη των Aθηνών σήμερα σε συνδυασμό με την αεροφωτογραφία της σελ. 44 του φυλλαδίου Ακρόπολη και Αναστήλωση) θέτοντας το ερώτημα: η σημερινή μορφή της Ακρόπολης είναι αποτέλεσμα μιας συγκεκριμένης χρονικής στιγμής ή περιόδου ή της διαχρονικής εξέλιξης του σημαντικότερου ιερού τόπου της πόλης της Αθήνας;
Οι μαθητές/τριες θα δώσουν απαντήσουν αυτόματα στην ερώτηση αφού μελετήσουν τις παρακάτω πηγές ή επιλογή τους και τα σχετιζόμενα με αυτές ερωτήματα. Προτείνεται οι μαθητές/τριες να απαντήσουν στα ερωτήματα χωρισμένοι σε ομάδες:
α) Η Ακρόπολη την 4η χιλιετία π.Χ.: μελετώντας φωτογραφίες από το Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη: H Aκρόπολη των Aθηνών κατά την 4η χιλιετία π.X. και Ακρόπολη - 4η χιλιετία π.Χ. Μακέτα. Άποψη από νότια σε συνδυασμό με τα φυλλάδια επίσης από το Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη: A’ Eφορεία Προϊστορικών και Kλασικών Aρχαιοτήτων. Eκπαιδευτικές μουσειοσκευές και εποπτικό υλικό για τον εκπαιδευτικό, Περιοδικό Αρχαιολογία, τεύχος 38 (σελ. 5 κ.ε.), Πάμε στην Ακρόπολη (έντυπο για εκπαιδευτικό) (σελ. 4), Πάμε στην Ακρόπολη (πολύπτυχο-έντυπο για παιδιά) (σελ. 2).
β) ) Η Ακρόπολη λίγα χρόνια πριν την περσική επίθεση (480 π.Χ.): φωτογραφίες από το Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη: Ακρόπολη - 480 π.Χ. Μακέτα. Άποψη από βορειοδυτικά σε συνδυασμό με τα φυλλάδια επίσης από το Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη: A’ Eφορεία Προϊστορικών και Kλασικών Aρχαιοτήτων. Eκπαιδευτικές μουσειοσκευές και εποπτικό υλικό για τον εκπαιδευτικό, Περιοδικό Αρχαιολογία, τεύχος 38 (σελ. 5 κ.ε.), Πάμε στην Ακρόπολη (έντυπο για εκπαιδευτικό) (σελ. 6-9), Πάμε στην Ακρόπολη (πολύπτυχο-έντυπο για παιδιά) (σελ. 3).
γ) Η Ακρόπολη την εποχή του Περικλή έως τον 2ο αι. μ.Χ.: φωτογραφίες από το Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη: Ακρόπολη - 5ος αι. π.Χ. Μακέτα. Άποψη από δυτικά (την εποχή του Περικλή), H Aκρόπολη των Aθηνών κατά την αρχαιότητα και H Aκρόπολη των Aθηνών έως και τον 2ο αι. μ.X. (από την εποχή του Περικλή έως και τον 2ο αι. μ.Χ.) σε συνδυασμό με τα φυλλάδια επίσης από το Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη: A’ Eφορεία Προϊστορικών και Kλασικών Aρχαιοτήτων. Eκπαιδευτικές μουσειοσκευές και εποπτικό υλικό για τον εκπαιδευτικό, Περιοδικό Αρχαιολογία, τεύχος 38 (σελ. 5 κ.ε.), Πάμε στην Ακρόπολη (έντυπο για εκπαιδευτικό) (σελ. 10-17), Πάμε στην Ακρόπολη (πολύπτυχο-έντυπο για παιδιά) (σελ. 4-8).
δ) Τα οικοδομήματα στην νότια κλιτύ της Ακρόπολης: φωτογραφία από το Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη: Ακρόπολη και νότια κλιτύς - 2ος αι. μ.Χ. Μακέτα. Άποψη από νότια σε συνδυασμό με τα φυλλάδια επίσης από το Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη: A’ Eφορεία Προϊστορικών και Kλασικών Aρχαιοτήτων. Eκπαιδευτικές μουσειοσκευές και εποπτικό υλικό για τον εκπαιδευτικό, Περιοδικό Αρχαιολογία, τεύχος 38 (σελ. 5 κ.ε.), Πάμε στην Ακρόπολη (έντυπο για εκπαιδευτικό) (σελ. 18-21), Πάμε στον Περίπατο της Aκρόπολης (Έντυπο για τον εκπαιδευτικό) και Πάμε στον Περίπατο της Aκρόπολης (Έντυπο για μαθητή) (σελ. 2).
ε) Το οικοδομικό πρόγραμμα του Περικλή: μελετώντας το κείμενο στην ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr/Resources/ancient_greek/history/art/page_087.html?prev=true.
στ) Τα σημαντικότερα οικοδομήματα της Ακρόπολης: με τη βοήθεια της Εικονικής περιήγησης στην Ακρόπολη.
Ως Φύλλα εργασίας προτείνεται οι μαθητές:
α) να αναγνωρίσουν και να σημειώσουν τα οικοδομήματα κάθε φάσης σε κατόψεις, σχέδια ή φωτογραφίες της Ακρόπολης (π.χ. των φυλλαδίων Πάμε στην Ακρόπολη (έντυπο για εκπαιδευτικό) και Πάμε στην Ακρόπολη (πολύπτυχο-έντυπο για παιδιά))
β) να συμπληρώσουν το σύνολο ή μέρος του φυλλαδίου δραστηριοτήτων Mια μέρα στην Aκρόπολη με τα κείμενα του Πλούταρχου και του Παυσανία (για παιδιά).
Οι μαθητές/τριες παρουσιάζουν στην τάξη τα αποτελέσματα της έρευνάς τους. Ακολουθεί σύντομη συζήτηση. Προτείνεται στη διάρκειά της ο/η εκπαιδευτικός να επισημάνει και τα ακόλουθα
-
κατά την ανασκαφή αποκαλύπτεται το σύνολο των λειψάνων του παρελθόντος –συνήθως τα νεότερα στα υψηλότερα αρχαιολογικά στρώματα και τα νεότερα στα χαμηλότερα
-
έργο του αρχαιολόγου είναι να διακρίνει τις διαφορετικές φάσεις (κατασκευαστικές ή χρονολογικές).
Τέλος, ανατίθεται σε μαθητές/τριες κάποιο από τα προτεινόμενα θέματα του συνημμένου ΚΑΤΑΛΟΓΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ θέματα για ανάλυση / ανάπτυξη στο σπίτι με τη βοήθεια επίσης προτεινόμενου κατάλληλου υλικού από τα αποθετήρια του ΕΚΤ. Η ανάλυση / ανάπτυξη του θέματος στο σπίτι προτείνεται να γίνει σε εφαρμογή Powerpoint, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να έχει τη μορφή poster. Τα posters μπορούν να εκτεθούν στην καταληκτική, προαιρετικού χαρακτήρα, δραστηριότητα του σεναρίου.
3η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΦΑΣΗ__Δραστηριότητα 1η
Θέμα: Η αρχιτεκτονική του Παρθενώνα
Βασισμένη στη διαδραστική εφαρμογή του ΕΚΤ Η ζωφόρος του Παρθενώνα (ενότητα ο Παρθενώνας), στο Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη και στο Αποθετήριο της ζωφόρου του Παρθενώνα.
Πραγματοποιείται στην Αίθουσα της τάξης ή στην Αίθουσα Πληροφορικής.
Στόχοι της δραστηριότητας είναι:
α) να γνωρίσουν την αρχιτεκτονική του Παρθενώνα
β) να γνωρίσουν το σκεπτικό κατασκευής του ναού
γ) να μυηθούν μέσω της μορφής του στην έννοια του κλασικού
Ο/Η εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί ως αφόρμηση το εισαγωγικό video για τον Παρθενώνα από τη διαδραστική εφαρμογή Η ζωφόρος του Παρθενώνα.
Στη συνέχεια μελετούν τα σχετικά με τον Παρθενώνα κείμενα της ίδιας διαδραστικής εφαρμογής. Συμπληρώνουν τα Φύλλα εργασίας 3α (συμπλήρωση κειμένου με κενά σχετικού με τον Παρθενώνα, στην ηλεκτρονική τάξη) και 3β (αναγνωρίζουν τα μέρη του Παρθενώνα στην κάτοψη –το φύλλο εργασίας διατίθεται σε έντυπη μορφή).
Τέλος, ανατίθεται σε μαθητές/τριες κάποιο από τα προτεινόμενα θέματα του συνημμένου ΚΑΤΑΛΟΓΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ θέματα για ανάλυση / ανάπτυξη στο σπίτι με τη βοήθεια επίσης προτεινόμενου κατάλληλου υλικού από τα αποθετήρια του ΕΚΤ. Η ανάλυση / ανάπτυξη του θέματος στο σπίτι προτείνεται να γίνει σε εφαρμογή Powerpoint, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να έχει τη μορφή poster. Τα posters μπορούν να εκτεθούν στην καταληκτική, προαιρετικού χαρακτήρα, δραστηριότητα του σεναρίου.
4η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΦΑΣΗ__Δραστηριότητα 2η
Θέμα: Ο γλυπτός διάκοσμος του Παρθενώνα
Βασισμένη στη διαδραστική εφαρμογή του ΕΚΤ Η ζωφόρος του Παρθενώνα (ενότητες ο Παρθενώνας, Γλυπτική), στο Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη και στο Αποθετήριο της ζωφόρου του Παρθενώνα.
Πραγματοποιείται στην Αίθουσα της τάξης ή στην Αίθουσα Πληροφορικής.
Σκοπός της δραστηριότητας είναι να γνωρίσουν οι μαθητές τον πλούσιο γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα και την έξυπνη τοποθέτηση κατάλληλων εικονογραφικών θεμάτων στην κατάλληλη θέση του κτηρίου.
Ο εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί ως αφόρμηση τα σχετικά βίντεο της διαδραστικής εφαρμογής τους ΕΚΤ Η ζωφόρος του Παρθενώνα για να: α) παρουσιάσει τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα, β) εξετάσει το περιεχόμενο και τη σημασία του εικονιζόμενου θέματος για τους Αθηναίους.
Οι μαθητές/τριες χωρισμένοι σε ομάδες, μελετούν τα κείμενα και τα video της διαδραστικής εφαρμογής και συμπληρώνουν το Φύλλο εργασίας 4.
Τέλος, ανατίθεται σε μαθητές/τριες κάποιο από τα προτεινόμενα θέματα του συνημμένου ΚΑΤΑΛΟΓΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ θέματα για ανάλυση / ανάπτυξη στο σπίτι με τη βοήθεια επίσης προτεινόμενου κατάλληλου υλικού από τα αποθετήρια του ΕΚΤ. Η ανάλυση / ανάπτυξη του θέματος στο σπίτι προτείνεται να γίνει σε εφαρμογή Powerpoint, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να έχει τη μορφή poster. Τα posters μπορούν να εκτεθούν στην καταληκτική, προαιρετικού χαρακτήρα, δραστηριότητα του σεναρίου.
5η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΦΑΣΗ__Δραστηριότητα 3η
Θέμα: Η ζωφόρος του Παρθενώνα
Βασισμένη στην διαδραστική εφαρμογή του ΕΚΤ Η ζωφόρος του Παρθενώνα (ενότητες Ζωφόρος και Γνωρίστε τη ζωφόρο), στο Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη και στο Αποθετήριο της ζωφόρου του Παρθενώνα. Επικουρείται από την επίσης ανηρτημένη στο Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών διατριβή της Ε. Κόρκα, Το ζήτημα της επανένωσης των γλυπτών του Παρθενώνα στο πλαίσιο της νέας διεθνούς πρακτικής επιστροφής πολιτιστικών αγαθών.
Πραγματοποιείται στην Αίθουσα της τάξης ή στην Αίθουσα Πληροφορικής.
Στόχοι της δραστηριότητας είναι:
α) να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες τη ζωφόρο του Παρθενώνα
β) να αντιληφθούν τη δυνατότητα ποικίλων ερμηνευτικών θεωριών, περισσότερων ή λιγότερων πειστικών, του ίδιου θέματος
γ) να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Ως αφόρμηση ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει το video από τη διαδραστική εφαρμογή του ΕΚΤ Η ζωφόρος του Παρθενώνα.
Οι μαθητές/τριες χωρισμένοι σε ομάδες μελετούν τα κείμενα και video της διαδραστικής εφαρμογής και συμπληρώνουν το Φύλλο εργασίας 5. Επίσης, μπορούν να συμπληρώσουν τη σελίδα 5 του Φυλλαδίου 28η Eκατομβαιώνος. Μια μέρα με τη Zωφόρο του Παρθενώνα (= Φύλλο εργασίας 5β).
Τέλος, ανατίθεται σε μαθητές/τριες κάποιο από τα προτεινόμενα θέματα του συνημμένου ΚΑΤΑΛΟΓΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ θέματα για ανάλυση / ανάπτυξη στο σπίτι με τη βοήθεια επίσης προτεινόμενου κατάλληλου υλικού από τα αποθετήρια του ΕΚΤ. Η ανάλυση / ανάπτυξη του θέματος στο σπίτι προτείνεται να γίνει σε εφαρμογή Powerpoint, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να έχει τη μορφή poster. Τα posters μπορούν να εκτεθούν στην καταληκτική, προαιρετικού χαρακτήρα, δραστηριότητα του σεναρίου.
6η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΦΑΣΗ__Δραστηριότητα 4η
Θέμα: Παρθενώνας: ναός ή σύμβολο της πόλης;
Πραγματοποιείται στην Αίθουσα της τάξης ή στην Αίθουσα Πληροφορικής.
Έχει χαρακτήρα συμπερασματικό, αφού συμπυκνώνει την ως τώρα γνώση.
Αποτελείται από δύο μέρη.
Στο πρώτο μέρος οργανώνεται αγώνας λόγου (debate). Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε δύο ομάδες: η πρώτη ομάδα συγκεντρώνει και παρουσιάζει επιχειρήματα ότι ο Παρθενών λειτουργούσε ως ένας τυπικός αρχαίος ναός, η δεύτερη συγκεντρώνει και παρουσιάζει επιχειρήματα υπέρ της άποψης ότι οικοδομήθηκε ως σύμβολο της αθηναϊκής ισχύος. Στο τέλος ο/η εκπαιδευτικός συνθέτει τις δύο απόψεις.
Στο δεύτερο μέρος της διδακτικής ώρας ολοκληρώνεται το εκπαιδευτικό σενάριο ευχάριστα με την επιλογή από κάθε μαθητή/τρια μιας εφαρμογής από την ενότητα Παίξτε με τη ζωφόρο της διαδραστικής εφαρμογής Η ζωφόρος του Παρθενώνα.
ΤΕΛΙΚΗ ΦΑΣΗ / ΚΑΤΑΛΗΚΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΗ)
Η καταληκτική δραστηριότητα πραγματοποιείται στην αίθουσα εκδηλώσεων ή σε άλλον κοινόχρηστο χώρο του σχολείου. Προτείνεται να είναι ανοικτή για το κοινό –τουλάχιστον για τους γονείς και τους οικείους των μαθητών/τριών που συμμετείχαν στην υλοποίηση του εκπαιδευτικού σεναρίου.
Σκοπός της είναι να επιβραβεύσει τους μαθητές για την προσπάθειά τους μέσω της προβολής των εργασιών τους σε ευρύτερο της σχολικής τάξης κοινό
Θέμα της είναι η παρουσίαση μιας έκθεσης posters με τα θέματα που ανέλαβαν ατομικά ή σε ομάδες των δύο ατόμων οι μαθητές/τριες στο τέλος των προηγούμενων, υποχρεωτικών, δραστηριοτήτων.
Χωρίζεται σε δύο μέρη: στο α΄ μέρος κάθε μαθητής/τρια ή ομάδα παρουσιάζει προφορικά και με συντομία με τη συνδρομή παρουσίασης Powerpoint το θέμα που ανέλαβε. Στο β΄ μέρος οι επισκέπτες ξεναγούνται από τους δημιουργούς των posters στις εργασίες τους. Εάν η υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου το επιτρέπει, προβάλλεται κάποιο από τα video του Αποθετηρίου εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη και το παρακολουθούν όσοι επισκέπτες επιθυμούν. Επίσης, είναι δυνατό σε laptops ή tablets που θα έχουν οι μαθητές να πραγματοποιείται επίδειξη στο κοινό των πολλών και ποικίλων διαδραστικών εφαρμογών για την Ακρόπολη στα αποθετήρια του ΕΚΤ, ανάλογα με το θέμα που διαπραγματεύεται κάθε poster. Τα posters προτείνεται να παραμείνουν ανηρτημένα για κάποιο διάστημα, για να μελετούν και οι υπόλοιποι μαθητές του σχολείου.