Περιγραφή του σεναρίου
Η διδακτικό αυτό σενάριο προσφέρει ένα συναρπαστικό ταξίδι στην ιστορία της ζωγραφικής, επικεντρώνοντας την προσοχή στην εικαστική αναπαράσταση της γέννησης του Χριστού.
Αναλύει πώς η θρησκευτική θεματογραφία έχει εξελιχθεί κατά τη διάρκεια της ιστορίας, διαμορφώνοντας τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε αυτό το θρησκευτικό θέμα. Επιπλέον, εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο η θρησκευτική ζωγραφική έχει επηρεαστεί από τον πολιτισμό και τις τεχνικές κάθε εποχής, αναδεικνύοντας τη συνέργεια μεταξύ τέχνης, πίστης και κοινωνίας.
Στην πορεία του σεναρίου, οι μαθητές εξερευνούν την αναπαράσταση της γέννησης του Χριστού μέσα από διάφορες περιόδους της τέχνης, από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας. Μέσα από την ανάλυση έργων και την εξέταση των κοινωνικών, θρησκευτικών και πολιτιστικών συμφραζομένων, οι μαθητές ανακαλύπτουν πώς οι καλλιτέχνες αντιλαμβάνονταν και απεικόνιζαν το ίδιο θρησκευτικό θέμα με διαφορετικό τρόπο, αντανακλώντας τις αλλαγές στην κοινωνία και την τέχνη κατά τη διάρκεια των αιώνων.
Η δημιουργία της δικής τους αγιογραφίας και εικόνας της γέννησης του Χριστού αναδεικνύει τη δημιουργικότητα και την αντίληψη των μαθητών, προωθώντας τη σύνδεση με το παρελθόν και τον σύγχρονο πολιτισμό. Μέσα από αυτήν την διαδραστική διαδικασία, οι μαθητές εξελίσσουν τις ικανότητές τους στη ζωγραφική, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσουν κριτική σκέψη και κατανόηση των κοινωνικών πτυχών που επηρεάζουν την τέχνη και παράλληλά ανακαλύπτουν τον ρόλο της θρησκείας στην καλλιτεχνική έκφραση και τη διαρκή εξέλιξη της ζωγραφικής ως αποτέλεσμα των κοινωνικών και πολιτισμικών αλλαγών.
Επιπλέον, η ενσωμάτωση διαδραστικών εργαλείων από εκπαιδευτικές πλατφόρμες, όπως το Φωτόδεντρο, προσφέρει επιπλέον πόρους για την εκπαιδευτική διαδικασία. Με τη διαδραστική άσκηση που προτείνεται, δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να εμβαθύνουν στο θέμα, ενδυναμώνοντας την κατανόησή τους και διευρύνοντας τις γνώσεις τους σχετικά με την εξέλιξη της ζωγραφικής μέσα από την αναπαράσταση της γέννησης του Χριστού.
Επίσης, η εικονική περιήγηση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο αποτελεί μια πολύτιμη προσθήκη, επιτρέποντας στους μαθητές να εξερευνήσουν έργα τέχνης θρησκευτικής θεματολογίας από κοντά και να έχουν μια πιο βαθιά κατανόηση του πολιτισμικού και θρησκευτικού πλαισίου.
Αιτιολόγηση του σεναρίου
Η αιτιολόγηση του σεναρίου βασίζεται σε αρκετούς λόγους:
-
Πολυποίκιλη Μάθηση: Το σενάριο ενισχύει την πολυποίκιλη μάθηση, προσφέροντας διάφορες δραστηριότητες όπως εικαστική δημιουργία, διαδραστικές ασκήσεις και εικονικές περιηγήσεις σχετικά με το εξεταζόμενο θέμα.
-
Διαδραστική μάθηση: Η χρήση διαδραστικών εργαλείων, όπως το Φωτόδεντρο, προσφέρει στους μαθητές μια σύγχρονη προσέγγιση, ενθαρρύνοντας τους να αλληλεπιδρούν με το υλικό και να εξερευνούν ενεργά τη ζωγραφική τέχνη.
-
Ιστορική κατανόηση: Ενισχύει την ιστορική κατανόηση, καθώς οδηγεί τους μαθητές από την παλαιότερη περίοδο ζωγραφικής σχετικά με τη γέννηση του Χριστού μέχρι τη σύγχρονη εποχή, παρουσιάζοντας τις εξελίξεις στο ύφος, την τεχνική και το περιεχόμενο.
Συνολικά, το σενάριο στοχεύει στη δημιουργία μιας πλούσιας εκπαιδευτικής εμπειρίας, παρέχοντας στους μαθητές τα εργαλεία για να εξερευνήσουν, να κατανοήσουν και να εκτιμήσουν την ιστορία της ζωγραφικής με έμφαση στη θρησκευτική θεματογραφία.
Το σχεδιαζόμενο μάθημα θα διαρκέσει συνολικά 6 διδακτικές ώρες και θα εξελιχθεί με τους ακόλουθους τίτλους εργασίας κατά διδακτική ώρα:
1η Διδακτική Ώρα: Αναφορά στη Θεματογραφία της Γέννησης μέσα στις Διάφορες Εποχές
-
Εισαγωγή στο θέμα της γέννησης με εστίαση στις διάφορες ιστορικές εποχές. Συνοπτική ανάλυση της Παλαιοχριστιανικής περιόδου, της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής τέχνης, της Αναγέννησης, του Μανιερισμού, του Ροκοκό και του Μπαρόκ, του 19ου αιώνα και της Σύγχρονης Πραγματικότητας. Παρουσίαση εικόνων και στοιχείων με χρήση ppt/prezzi. (20 λεπτά)
-
Οργάνωση των μαθητών σε ομάδες, με την κατανομή ενός φύλλου εργασίας (1ο φύλλο εργασίας) σε κάθε ομάδα, το οποίο συμπληρώνεται με κοινή συνεργασία. (15 λεπτά)
-
Σύντομή παρουσίαση ενώπιων της ολομέλειας της τάξης, των αποτελεσμάτων. (10 λεπτά)
2η Διδακτική Ώρα: Χαρακτηριστικά και Στοιχεία Έργων με Θέμα την Γέννηση
-
Παρουσίαση Ανάλυση της σκηνής της γέννησης σε έργα διακεκριμένων καλλιτεχνών, Παρουσίαση οπτικού υλικού και video με επιλογές έργων. Επισήμανση κύριων χαρακτηριστικών, τεχνικών, και συμβολισμών. Σύνδεση με την εξέλιξη της ζωγραφικής τέχνης και τις περιόδους της. Ανοικτή συζήτηση μεταξύ των μαθητών για τις εντυπώσεις και τις αντιδράσεις τους. (25 λεπτά)
-
Οργάνωση των μαθητών σε ομάδες, με την κατανομή ενός φύλλου εργασίας (2ο φύλλο εργασίας) σε κάθε ομάδα, το οποίο συμπληρώνεται με κοινή συνεργασία. (10 λεπτά)
-
Σύντομή παρουσίαση ενώπιων της ολομέλειας της τάξης, των αποτελεσμάτων. (10 λεπτά)
3η Διδακτική Ώρα: Δημιουργική Διαδικασία - Δημιουργία Αγιογραφίας (45 λεπτά)
-
Μοιράζεται φύλλο εργασίας. (3ο φύλλο εργασίας)
-
Εισαγωγή στη δημιουργία αγιογραφίας.
-
Καθοδήγηση των μαθητών στη διαδικασία δημιουργίας.
4η Διδακτική Ώρα: Ολοκλήρωση εργασίας από την προηγούμενη διδακτική ώρα και δημιουργία καλλιτεχνικού έργου με τον τίτλο "Η Δική μας Εκδοχή της Γέννησης."
-
Ολοκλήρωση εργασίας από την προηγούμενη διδακτική ώρα. (15 λεπτά)
-
Δημιουργία καλλιτεχνικού έργου με τον τίτλο "Η Δική μας Εκδοχή της Γέννησης." Ενθαρρύνουμε τους μαθητές να εκφράσουν δημιουργικά τη δική τους αντίληψη για τη γέννηση μέσω της τέχνης.
-
Είναι ελεύθεροι να αποδώσουν τη δημιουργική τους έκφραση όπως επιθυμούν, από ένα απλό σκίτσο έως μια πλήρη ζωγραφική ιδέα. Επιπλέον, μπορούν να χρησιμοποιήσουν οποιαδήποτε υλικά θεωρούν κατάλληλα. (30 λεπτά)
5η Διδακτική Ώρα: Ολοκλήρωση και Παρουσίαση των Έργων (45 λεπτά)
-
Η 5η Διδακτική Ώρα έχει ως στόχο την ολοκλήρωση της δημιουργικής διαδικασίας και την παρουσίαση των έργων. Στο πλαίσιο αυτό, οι μαθητές θα ολοκληρώνουν τα έργα τους. Ο καθηγητής θα παρέχει καθοδήγηση και υποστήριξη κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης.
-
Αφού ολοκληρωθούν τα έργα, οι μαθητές θα παρουσιάσουν συνοπτικά τις δημιουργίες τους. Στη συνέχεια, θα διεξαχθεί μια συζήτηση, δίνοντας στους μαθητές την ευκαιρία να μοιραστούν τις εμπειρίες τους, να αναφερθούν στις δυσκολίες που αντιμετώπισαν και να σχολιάσουν τις αποφάσεις που πήραν κατά τη διάρκεια της δημιουργικής διαδικασίας.
-
Ο καθηγητής θα καθοδηγήσει τη συζήτηση, ενθαρρύνοντας τους μαθητές να εκφράσουν τις απόψεις τους και να μοιραστούν ιδέες για το πώς αντιμετώπισαν τη δημιουργική πρόκληση.
6η Διδακτική Ώρα: Αξιολόγηση της Εκπαιδευτικής Διαδικασίας
Η 6η διδακτική ώρα θα είναι αφιερωμένη στην αξιολόγηση της εργασίας των μαθητών, της εκπαιδευτικής διαδικασίας καθώς της αυτοαξιολόγησης των μαθητών.
-
Αξιολόγηση της Δημιουργικής Διαδικασίας:
-
Ο καθηγητής μπορεί να παρατηρήσει και να αξιολογήσει τις δημιουργίες των μαθητών βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων που έχουν καθοριστεί εκ των προτέρων.
-
Μπορεί να προβεί σε προφορική ανατροφοδότηση, εκφράζοντας θετικά στοιχεία και προτείνοντας βελτιώσεις.
-
Η αξιολόγηση μπορεί να περιλαμβάνει και τη συνεργατική διαδικασία, δηλαδή πώς αλληλεπιδρούσαν οι μαθητές στο πλαίσιο της ομαδικής εργασίας.
-
Αξιολόγηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας:
-
Ως προς τον ίδιο τον εκπαιδευτικό:
Πώς διαχειρίστηκε την επικοινωνία και τη συνεργασία με τους μαθητές;
Πώς δομήθηκαν οι διδακτικές ώρες και πώς παρουσιάστηκαν τα περιεχόμενα;
Πώς προσαρμόστηκε η διδασκαλία στις ανάγκες και τις δεξιότητες των μαθητών;
Πώς διαχειρίστηκε τον χρόνο;
Πώς οργάνωσε τις δραστηριότητες και τη ροή του μαθήματος;
Επιτεύχθηκαν οι προκαθορισμένοι στόχοι του μαθήματος;
Πώς ανταποκρίθηκε το μάθημα στις εκπαιδευτικές στόχευσες;
Πόσο συνεργατικοί και ενεργητικοί ήταν οι μαθητές;
Ποια αλλαγή προτείνεται για τη βελτίωση του μαθήματος;
-
Αυτοαξιολόγηση των Μαθητών:
-
Οι μαθητές παρουσιάζουν τις εργασίες τους και καλούνται να αξιολογήσουν τις δικές τους δημιουργίες.
-
Θα δοθεί φύλλο αυτοαξιολόγησης (φύλλο εργασίας 4) με κριτήρια όπως έκφραση, χρησιμοποίηση υλικών, προσωπική συμμετοχή, και συνεργασία με τους συμμαθητές. (15 λεπτά)
-
Στο επόμενο στάδιο, θα πραγματοποιηθεί συζήτηση για τα αποτελέσματα των φύλλων εργασίας.