Η θεωρητική προσέγγιση του σεναρίου βασίζεται στη μάθηση μέσω της καθοδηγούμενης διερεύνησης και ανακάλυψης και θα εφαρμοστεί η ομαδοσυνεργατική μέθοδος. Το σενάριο θα εκταθεί – υπό τη μορφή διδακτικής ενότητας – σε 6 διδακτικές ώρες, οι οποίες θα επιμεριστούν στα τρία διδακτικά αντικείμενα και θα οδηγήσουν σε ένα τελικό προϊόν που θα περιλαμβάνει, βίντεο, εικαστικό κολάζ και συγγραφή διαλόγου (προτεινόμενο θέμα: «Ο Σολωμός συνομιλεί με το Μάντζαρο»).
Εισαγωγική φάση (2 διδακτικές ώρες): οι μαθητές θα παρακολουθήσουν, από το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ και την παραγωγή του τμήματος Ειδικών Εκπομπών (βλέπε πηγές) ένα αφιέρωμα στο Διονύσιο Σολωμό με τίτλο «Διονύσιος Σολωμός. Ο ποιητής της επανάστασης». Ο εκπαιδευτικός θα ετοιμάσει φύλλα εργασίας (με ανοιχτού τύπου ερωτήσεις) τα οποία θα εστιάζουν το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών σε συγκεκριμένα σημεία, σημαντικά για το θέμα και απαραίτητα προκειμένου να προχωρήσουν στις επόμενες δραστηριότητες. Οι ομάδες με αφόρμηση το συγκεκριμένο βίντεο και τα φύλλα εργασίας αναλαμβάνουν τις ακόλουθες εργασίες (πρώτη προτεινόμενη δραστηριότητα): «Φιλόλογοι»: παρουσιάζουν το κείμενο του εθνικού ύμνου και προβαίνουν σε μια πρώτη ερμηνευτική του ανάλυση. «Ιστορικοί»: ερευνούν το ρόλο των συμβόλων του έθνους, καθώς και τη σύνδεση και ανάδειξή τους μέσα από τη δημιουργία των εθνών-κρατών. «Μουσικοί»: ερευνούν τις διάφορες μελοποιημένες εκδοχές του εθνικού ύμνου από το Μάντζαρο. «Εικαστικοί»: ερευνούν τους πίνακες που αναπαριστούν την ελευθερία. «Παραγωγοί»: συνθέτουν ένα πρώτο πολυτροπικό κείμενο με τα στοιχεία των προηγουμένων ομάδων. «Συγγραφείς»: αρχίζουν να διαμορφώνουν τη «συνομιλία» του Σολωμού με το Μάντζαρο.
http://www.hprt-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=7359&mst, ψηφιακό αρχείο ΕΡΤ, «Διονύσιος Σολωμός. Ο ποιητής της επανάστασης»,
http://www.hprt-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=7921&mst, ψηφιακό αρχείο ΕΡΤ, «Ο Σολωμός των Ελλήνων»,
http://www.hprt-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=7915&mst, ψηφιακό αρχείο ΕΡΤ, «Ύμνος εις την ελευθερία. Διονύσιος Σολωμός – Νικόλαος Μάντζαρος».
http://digma.mmb.org.gr/Item.aspx?kkt=GRSON000000342 DIGMA, Ψηφιακό αποθετήριο Μουσικής Βιβλιοθήκης "Λίλιαν Βουδούρη"
http://www.openarchives.gr/view/444347 Κοργιαλένειο Ίδρυμα
http://www.openarchives.gr/search/%CE%B4%CE%B9%CE%BF%CE%BD%CF%8D%CF%83%C... εξετάζουμε τις εγγραφές 2-17, 19, 31, 40, 41 και 64.
http://www.openarchives.gr/search/%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BB%CE%B1%C... εξετάζουμε τις εγγραφές 3-10, 16-28, 30 και 34-43.
http://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/20917, Ζερβόπουλος Κωνσταντίνος, «Ο Νικόλαος Χαλκιόπουλος – Μάντζαρος και οι μελοποιήσεις του σολωμικού ύμνου».
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C114/612/3973,17782/, ψηφιακό σχολείο: φωτόδεντρο, διαδραστικά βιβλία μαθητή εμπλουτισμένο html.
http://digma.mmb.org.gr/Item.aspx?kkt=GRSON000000305, Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας.
Ερευνητική φάση (2 διδακτικές ώες): οι ομάδες παρουσιάζουν τις πληροφορίες που συνέλεξαν. Γίνεται συζήτηση και διατυπώνονται σκέψεις και παρατηρήσεις σχετικά με τα ερευνητικά πεδία, στα οποία συμμετέχουν όλοι οι μαθητές/τριες. Οι ομάδες αναλαμβάνουν τη δεύτερη προτεινόμενη δραστηριότητα (η οποία θα υλοποιηθεί με τον ίδιο τρόπο που υλοποιήθηκε και η πρώτη) και θα περιλαμβάνει την ακόλουθη διερεύνηση: «Φιλόλογοι»: ο Σολωμός και η επτανησιακή λογοτεχνική σχολή· «Ιστορικοί»: ο ρόλος του εθνικού ύμνου και η απήχησή του στον απελευθερωτικό αγώνα· «Μουσικοί»: ο Μάντζαρος και η επτανησιακή μουσική σχολή· «Εικαστικοί»: τα απελευθερωτικά κινήματα του 19ου αιώνα μέσα από τους πίνακες των καλλιτεχνών και σύνθεση κολάζ με τα στοιχεία συλλογής της προηγούμενης δραστηριότητας· «Παραγωγοί»: σύνθεση πολυτροπικού κειμένου με τα στοιχεία των προηγουμένων ομάδων· «Συγγραφείς»: ολοκλήρωση του θεατρικού κειμένου.
Tελική φάση (2 διδακτικές ώρες): οι ομάδες παρουσιάζουν, μέσω αντιπροσώπου τους, τα αποτελέσματα της έρευνας και ακολουθεί συζήτηση για παρατηρήσεις που θα αναμορφώσουν τα κείμενα και θα οδηγήσουν στην τελική τους μορφή. Οι ομάδες των φιλολόγων, των ιστορικών, των μουσικών και των παραγωγών ετοιμάζουν ένα βίντεο, το οποίο θα αποτελεί το τελικό προϊόν της έρευνάς τους, οι εικαστικοί αναλαμβάνουν την κατασκευή κολάζ των έργων που έχουν ερευνήσει στη διάρκεια του σεναρίου και οι συγγραφείς παρουσιάζουν το τελικό κείμενο της συνομιλίας.
Επέκταση εκπαιδευτικού σεναρίου
Το συγκεκριμένο σενάριο μπορεί να επεκταθεί και στη συγκριτική μελέτη των εθνικών ύμνων των βαλκανικών χωρών με παράλληλη έρευνα των δικών τους ιστορικών συνθηκών.
Σχετικές πηγές για την επέκταση του σεναρίου:
http://www.openarchives.gr/search/%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1%20%CF%84%CF%89%CE%BD%20%CE%B2%CE%B1%CE%BB%CE%BA%CE%B1%CE%BD%CE%AF%CF%89%CE%BD
http://www.openarchives.gr/search/%CE%B5%CE%B8%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82%20%CF%8D%CE%BC%CE%BD%CE%BF%CF%82
http://www.hprt-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=90582&autostart=0
http://www.hprt-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=7696&autostart=0
http://repository.edulll.gr/edulll/simple-search?query=%CE%B2%CE%B1%CE%B...