Το παρόν σενάριο αφορμάται από το πρόβλημα της έλλειψης «πράσινου» στους αστικούς οικισμούς και τις άμεσες ορατές συνέπειες για τη ζωή των ανθρώπων. Μέσα από προβληματισμό για την υποβάθμιση της βιοποικιλότητας, έρευνα και αυθεντικές διαδικασίες μάθησης οι μαθητές επιχειρούν έναν γόνιμο, αναστοχαστικό διάλογο μεταξύ τους, με τους εκπαιδευτικούς, με φορείς της τοπικής κοινωνίας με κάθε άνθρωπο που αισθάνεται υπεύθυνος να προστατέψει τη φύση, «το μεγάλο σπίτι» όλων μας.
Τέλος, διερευνώνται γενικά τρόποι προστασίας και ανάδειξης του φυσικού περιβάλλοντος, εύρεση βιώσιμων λύσεων, ώστε να καταστεί όχι μόνο βάση για την υγεία και την ποιότητα ζωής αλλά ταυτόχρονα
πόλος έλξης, προϊόν πολιτιστικής και οικονομικής ανάπτυξης (εναλλακτικές μορφές τουρισμού).
2η φάση/2η διδακτική ώρα στο εργαστήριο: από τον εκπαιδευτικό (ή τους εκπαιδευτικούς, γιατί μπορεί να γίνει και συνδιδασκαλία) γίνεται ενημέρωση για την κυψέλη της τάξης, όπου έχει ήδη αναρτηθεί το σχετικό υλικό των πηγών (βιβλία, μαθησιακά αντικείμενα, πόροι, ιστοσελίδες και η
ευρωπαϊκή εργαλειοθήκη για την προστασία της φύσης, με τον ομώνυμο τίτλο με το σενάριο. Ακολουθεί διανομή όλων των φύλλων εργασίας για την έναρξη των δραστηριοτήτων. Αρχικά γίνονται αναστοχασμοί πάνω στα συναισθήματα που κατέγραψαν– συζήτηση για το τι μπορούν να κάνουν αυτοί στο σχολείο – αυλή, ποιους μπορούν να εμπλέξουν και χωρισμός σε ομάδες με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών. Α. ομάδα ερευνητών-συγγραφέων, Β. ομάδα διαμεσολαβητών. Γ. ομάδα δημιουργών, Δ. ομάδα παρουσίασης και διάχυσης της δουλειάς όλων των ομάδων (τα τελικά έργα) σε ιστότοπους σχολείου, άλλων σχολείων, δήμου, τοπικού και εθνικού τύπου
Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να υλοποιήσει τις δράσεις που εμπίπτουν στην εμβέλεια της (συμβόλαια ομάδων). Οι ομάδες εργάζονται με τη μέθοδο Project. Εάν δεν προλάβουν να ολοκληρώσουν τις δράσεις τους, επικοινωνούν σύγχρονα ή ασύγχρονα εκτός σχολείου με τον διακριτικό συντονισμό του/των εκπαιδευτικού/ών . Όλες οι αποφάσεις καταγράφονται για κάθε ομάδα σε πλατφόρμα στην e-me με το όνομα: «Η γη μου, το παρόν και το μέλλον μου;». Στις δράσεις που απαιτείται πρακτική συμμετοχή, προτείνεται να συμμετέχουν ΟΛΟΙ.
3η φάση/3η διδακτική ώρα στο εργαστήριο: Καθορίζονται τα καθήκοντα κάθε ομάδας και οι κοινές δράσεις όλων.
«Ερευνητές- συγγραφείς»: Μορφές βιοποικιλότητας, αξία και συμβολή στη ζωή και την υγεία μας σε ένα ολιστικό πλαίσιο. π.χ. αξία του πράσινου (δέντρα, φυτά, λουλούδια στην ψυχοσωματική υγεία, σε σχέση με τα άλλα έμψυχα όντα, κτλ.). Τι μπορούμε να κάνουμε σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Διεθνείς συνθήκες π.χ. Ramsar, δίκτυο Natura. Πώς μπορούμε να συμβάλουμε άρση της υποβάθμισης της βιοποικιλότητας και να μιλήσουμε για ποιότητα ζωής και εναλλακτικές μορφές τουρισμού με σεβασμό στην αειφορία. Διαδικτυακή αναζήτηση. Κατασκευή e book με το ψηφιακό εργαλείο storyjumber. Η ομάδα με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών θα κατασκευάσει και το ερωτηματολόγιο γνώσεων για την ολομέλεια της τάξης (βλέπε παράρτημα).
«Διαμεσολαβητές»: Ποιοι μπορούν να βοηθήσουν στην άρση της υποβάθμισης της βιοποικιλότητας. Επικοινωνία και οργάνωση των διδακτικών επισκέψεων με Δασαρχείο, Φυτώριο, ΚΕΠΕΑ, Δήμο, Περιφέρεια. Σύλλογος καθηγητών, σύλλογος Γονέων, απλοί πολίτες ως υποστηρικτές για τη συνδρομή του σε βιωματικές δράσεις εντός κι εκτός σχολείου. Συζήτηση, συνεντεύξεις, συλλογή και καταγραφή προτάσεων, οργάνωση δράσεων.
«Δημιουργοί - ακτιβιστές»: Η ομάδα που θα συντονίσει τη δεντροφύτευση εντός σχολείου και σε γειτονιές της πόλης. Επίσης, θα συντονίσει τον καθαρισμό των γειτονικών ακτών και τη δημιουργία συνθηκών υπαίθριας πεζοπορίας στο περιαστικό δάσος της πόλης (καθαριότητα, σήμανση, κ.ά.). Υιοθέτηση αδέσποτων που βρίσκουν καταφύγιο στο σχολείο! Συγγραφή ιστοριών/παραμυθιών- μικρού θεατρικού με θέμα «αν μπορούσα να μιλήσω, τι θα έλεγα σε σένα που με πατάς!»
«Δημοσιογράφοι-παρουσιαστές»: Η ομάδα θα αναλάβει να συγκεντρώσει όλο το οπτικό και φωτογραφικό υλικό των υπόλοιπων ομάδων από τις αναζητήσεις – συνθέσεις στο διαδίκτυο και τις βιωματικές δράσεις - και να τα αναρτήσει στις σελίδες και στην e-me (blog κυψέλης). Διανομή φυλλαδίων (και σε ψηφιακή μορφή) και ενημέρωση σε κάθε πολίτη.
4η φάση/4η διδακτική ώρα: «Βρίσκω το δέντρο μου». Οι μαθητές στην αυλή τρέχουν με το σφύριγμα και αγκαλιάζουν ένα δέντρο. Προβληματισμός για το γεγονός ότι δεν επαρκούν για όλους. Οι ερευνητές στη λήξη της ώρας ανακοινώνουν τα αποτελέσματα της έρευνας και προτείνουν πράξη. Οι διαμεσολαβητές ανακοινώνουν με τη σειρά τους το πλάνο των επαφών και τέλος οι ακτιβιστές ανακοινώνουν τη δεντροφύτευση στην αυλή.
5η φάση/5η διδακτική ώρα: «Φυτεύω,- εις, -ουμε» (σχολική αυλή) Οι μαθητές με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών/γονέων φυτεύουν δέντρα που τους έδωσε το τοπικό φυτώριο.
6η φάση/6η διδακτική ώρα (εργαστήριο). Αξιοποίηση των βιότοπων της περιοχής - οι μαθητές προτείνουν και κάνουν οικοτουριστικά σχέδια για την περιοχή τους. Τα καταθέτουν στο Δήμο τους. Κλείσιμο project, καταγραφή όλων των συμπερασμάτων από την αντίστοιχη ομάδα (ερευνητές-συγγραφείς). Αξιολόγηση τελική, η οποία μπορεί να γίνει και εξ αποστάσεως. Όλα τα εργαλεία της αξιολόγησης αναρτώνται στην e-me.
Οι υπόλοιπες δράσεις που γίνονται εκτός σχολείου (εξωραισμοί γειτονιάς, καθαρισμών και φύτευσης πλατειών, καθαρισμός και παιχνίδια στη φύση, κ.ά.) μπορούν να παρεμβάλλονται ανάμεσα και να προγραμματίζονται σε κάθε ευκαιρία.
Η αξιολόγηση, γνώσεων και δεξιοτήτων, συμμετοχής στην ομάδα και ικανοποίησης ή όχι, από τη συμμετοχή στο συγκεκριμένο σενάριο, γίνεται σε όλη τη διάρκεια.